torsdag 22. april 2010

Lektor Nordskog forakter russetiden høyt og inderlig

Norges fremtid...

Det er blitt 22. april og en masse tredjeklassinger i Norges videregående skole har begynt å gå rundt i uniform. Nei, de har ikke blitt med i en fascistisk gruppe (selv om de har alle signifikante kjennetegn på en slik bevegelse), de har startet russefeiringen. Jeg tror jeg er tilbøyelig til å stemme på nær sagt hvilket som helst parti som lovte å forby denne idiotiske skikken. Det er en slik stupiditet i denne feiringen at ord blir fattige.

La meg ta det punktvis:
1. Man feirer ingenting på forskudd. Ingen pakker ut gavene til jul 3. desember. Men russen feirer en avslutning de ennå ikke har opplevd.

2. Det er ingenting å feire. En russ har gått igjennom 12 års skolegang som vedkommende har RETT til å ha! Hva er imponerende med det? Ingenting.

3. Russetiden er ødeleggende for karakterene. Bare fraværet fra undervisningen i seg selv er ekstremt ødeleggende. Når russ i tillegg drikker hver eneste dag, pådrar seg sykdommer, fryser og ikke sover ordentlig sier det seg selv at prestasjonsnivået synker noe enormt.

4. Russetiden er en orgie i hærverk, offentlig fyll og ødeleggelse. Noen får minner for livet de ville gitt alt for å slippe å ha.

5. Russetiden er essensielt umoralsk i all sin narcissisme. Den er et symptom på et samfunn som ikke lenger vektlegger hardt arbeid, skikkelig oppførsel og selvdisiplin.

6. Skolene i Norge burde ha gjort alt for å sabotere og ødelegge russefeiringen, det er skolens jobb å være gammeldags og moralsk. Den skal være en gledesdreper. (Da blir det også mer gøy å være russ!) Men nei, skolen i Norge legger ting til rette for russen! Den skal hjelpe til med selvødeleggelsen! Er det rart at karakterene stuper da?

Når jeg klager på russen sier elevene til meg:"Men du var jo russ selv, Stian!" Da sier jeg: "Ja, men russefeiringen for tyve år siden har like mye å gjøre med denne feiringen som en pistol har å gjøre med en atombombe." Det verste er at det er sant...

16 kommentarer:

Eirik sa...

"Høy! Det er jo bare én gang i livet!"

Stian Nordskog sa...

"Klukk-klukk-klukk-klukk-klukk-klukk-klukk"

Eirik sa...

Har sendt av gårde mailen til RR, FYI.

Unknown sa...

er hjertens enig med lektoren!

Helene Kristin sa...

Jeg tror elevene helst ville hatt russefeiringen i juni, etter skriftlig og muntlig eksamen. Men det er veldig vanskelig å reformere skolesystemet så mye. Det tar jo 2 år for regjeringen å finne ut hva de vil, så det tar nok 20 år før de faktisk gjennomfører det.
Viktig å huske at det er grader av å være russ. Jeg er på skolen hver dag, og drar på fest i helgene! Det er det nok mange lærere som gjør også..

Eirik sa...

Helene har et godt poeng der.

Dessuten, det er fint mulig å ta en litt rolig fest på hverdagene og gjøre det like bra som edru mennesker på skolen den påfølgende dagen.

Unknown sa...

Jeg er enig i alle punktene til lektor Nordskog. Og jeg er enig med Helene også. Det at det vil ta 20 år å forandre seg, syns jeg faktisk nesten blir understatement når det gjelder akkurat dette. På en annen side så er det jo helt opp til russen.

Dersom det er ønskelig å ha feiringen i juni, så er det bare å feire i juni. Spørsmålet da blir: Hvorfor begynner man bare ikke med det?

Stian Nordskog sa...

@Helene: Nei, lærere sover i kister i helgene...
Nei, du har helt rett i det du sier, men det spiller ingen rolle. De russene som bruker hodet i russetiden er ikke noe problem. Det er russetiden og kollektivet av russ som sådan som er et problem; i og med at den røde dressen legitimerer idioti, hærverk, selvskading etc etc.

Hver enkel russ er en rasjonell, oppegående ungdom (stort sett, kremt kremt) men i et kollektiv av rødkledde forsvinner vettet og idiotiet som kollektiv masse tar over.

Magnus sa...

Jeg er nok enig med Lektor Nordskog, selv om det faktisk er en viss grunn til å feire: Frafallet i VGS er som kjent ikke lite. Det aner meg også at russefeiringa har blitt så akseptert at debatten i større grad dreier seg om hvordan man skal minimere skadene av den og integrere den med skolegangen, framfor om russefeiringa i det hele tatt burde videreføres.

Forøvrig regnet jeg meg aldri som russ, da jeg anså dagens russefeiring som idiotisk, paradoksal og uetisk. Resultatet var at jeg overså hele russetidas eksistens.

Det bør nevnes at det er store geografiske forskjeller på hvordan russetida feires, og at B(l)ærum samt vestkanten antakeligvis feirer mest ekstremt.

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Ungdomsarbeider Anders Hatlo sa...

Selv representerer jeg en gruppe mennesker som ikke tror det er nok å spikre opp noen bordtennisbord og arrangere noen dansefester for å gi et skikkelig fritidstilbud til norsk ungdom

Stian Nordskog sa...

@ungdomsarbedier A Hatlo: Nei, det er rart med det...

Bendik Farstad sa...

Gammern, det hjelper ikke klage på det, men handle! Gjør som Bjarne: ta med symbaler og fillerist oss!

Unknown sa...

Lektor Nordskog er bedre bevæpana enn meg i år. Så Bendik, du bør være snill.

Guro sa...

En stund siden dette ble postet og diskutert, men.. Fortsatt like aktuelt. Dette kommer fra en som var russ i fjord, så jeg vil påstå at jeg er i stand til å se dette fra russens perspektiv.

Russetiden kriminaliserer alminnelig ungdom. Det er så enkelt (og så alvorlig) som det.

At noen feirer med måte og oppfører seg ordentlig er igrunn et udugelig - og jeg vil nesten si egoistisk og trangsynt - argument, når man innser de omfattende konsekvensene russetiden resulterer i for russ selv (bl.a. helse, karakterer, rulleblad, økonomi, integritet og gruppepress), medmennesker, natur, miljø, skole og landet Norge. For øvrig ville det jo vært intet annet enn en tragedie hvis det ikke var mange tilfeller av russ som oppførte seg - det er tross alt snakk om titusener av mennesker.

Jeg angrer som en bitter hund på at jeg ikke innså dette før jeg selv var russ, og det kan jeg med hånden på hjertet si. Er i hvert fall glad for at jeg innså nok til å gjøre en del viktige valg både før og under russetiden. Jeg skammet meg gang på gang over å være en del av russen (selvom jeg selv ikke var "skyldig"), feks når man kjører med rutebussen forbi Kadettangen og ser en respektløs forurensing som er til å spy av. Hadde jeg valgt igjen hadde jeg avstått fra hele idiotiet - ikke for å moralisere, ikke for å imponere, og ikke for å tilfredsstille andres ønsker eller krav. Simpelthen for å ta et standpunkt som samsvarer med egen fornuft og verdigrunnlag - og velge å ikke være en del av noe som er så destruktivt på en rekke ulike måter som det russetiden er.

Jeg er imidlertid uenig med deg med at endt 13 års skolegang ikke er noe å feire - for det synes jeg det er. En kortvarig og skikkelig feiring når avgangseksamen faktiske er overstått hadde vært fint.

Stian Nordskog sa...

Så ikke kommentaren din før nå, Guro. Meget interessant lesning.