tirsdag 27. april 2010

Lektor Nordskog går over til den mørke siden...




Jeg har følelsen av at jeg har fulgt oppfordringen på den ovenstående plakaten. For hva har jeg gjort? Jeg som i alle år har sverget til alt som er anti-apple, jeg som alltid har gjort narr av de hvitlakkerte tulletingene som fjolsene har løpt rundt med, jeg som har flirt hånlig av at 1 mrd mennesker har følt seg unike fordi de har samme gjenstand i lommen; jo jeg har kjøpt meg ipod...

Jeg som i alle år har vært trofast tilhenger av Creative! Jeg som har hatt en Zen Vision M siden 2005 og en Zen Xtra siden 2004 (sic!).
Zen Vision M








Zen Vision Xtra

Den sistnevnte har jeg personlig modifisert; skrudd den opp og skiftet harddisk. Creative har vært det beste har jeg syntes og det har ikke vært for å være spesiell, men jeg mener det virkelig. Man kan skru selv, man kan modifisere programvare og styre alt i mye større grad enn med en ipod. Nå sitter jeg her med en sånn maskin allikevel, den er bundet til itunes, jeg kan ikke installere linux på den en gang. Hvorfor har jeg gjort dette? Det hele var et spørsmål om størrelse. Ipod Classic kommer i 160 gig, det gjør ikke Creative, punktum!

Pantet på mitt svik

Jeg er helt avhengig av å ha med meg alt jeg eier av lyd i lommen, sånn er det bare og da gjensto ipod som det eneste logiske valget. Sånn er det. Dessuten, Zen Vision M er på 30 gig, til slutt inneholdt den bare podcaster og min elskede Zen Xtra (som ser ut som noe laget på femtitallet!) ble mer og mer forvirret av at jeg hadde satt inn en altfor stor harddisk i den (den er laget for toppen 60 gig) og slo seg oftere og oftere vrang og brukte strøm som et mindre smelteverk. Pensjonen var helt klart nødvendig for mine gamle kjære spillere.

Podden er pen den der den ligger. Den spiller alle filene bra uansett om det er AAC eller ALAC eller MP3. Den er lett og ligger godt i lommen. Og itunes har siden sist fått hjemmedeling så jeg kan spille av biblioteket som ligger på hovedmaskinen på en annen maskinen som også er på nettverket. Det er så bra alt sammen. Men jeg vet at jeg har solgt sjelen min, jeg har gått over til "the dark side". Steve Jobs er min Palpatine. Jeg kjenner meg slik:

Ingen kommentarer: